Znaczek pocztowy? Pole namiotowe? Ekologiczny dom? A może wielowymiarowy projekt, który wyraża więcej niż wszystko? Jestem Poznaniakiem, więc temat interesuje mnie zawodowo i osobiście! 15 maja miasto Poznań zaprezentowało nowe logo i hasło oraz stronę internetową markapoznan.pl. Rebranding objął koncepcję wizualną oraz strategię komunikacji. Przeprowadziłem ekspresową analizę. Zerknij i wyraź swoje zdanie! 

Poznań – nowe logo

Poprzednie logo Poznania opracowano w 2009 roku. Znak miasta prezentował słowo „Poznań” z charakterystyczną gwiazdką oraz hasłem „Miasto know-how”.

Jak wygląda nowe logo Poznania?

  • Litera  „P” nawiązująca bezpośrednio do pierwszej litery miasta oraz pośrednio do Piotra i Pawła, czyli świętych widniejących na herbie Poznania. W zamyśle twórców ma kojarzyć się także ze słowami „Polska”, „Państwo, „Początek” i „Porządek”. Pytanie brzmi, czy ktokolwiek domyśli się, co autor miał na myśli…
  • Leżąca litera „P” przyjmuje kształt domu. 
  • Sześcioramienna gwiazda (jako pozostałość z poprzedniego logo) symbolizuje 6 wartości Poznania, czyli: kompaktowość, przyjazność, sprawczość, człowieka, dumę i wolność.
  • Zielony kolor tarczy jest delikatnie mówiąc… zagadkowy. Prawdopodobnie ma kojarzyć się ekologią, lecz trudno jednoznacznie stwierdzić, jaki był zamysł projektantów. Warto dodać, że zieleń nie jest charakterystyczna dla Poznania (z wyjątkiem tramwajów i autobusów w tym kolorze).

Moja subiektywna ocena – bez wykonanych badań:

  • leżąca litera P w kształcie domu natychmiast budzi skojarzenia z polem namiotowym lub ekologicznym domem, ale nie z Poznaniem. 
  • zielony kolor to wg mnie nieporozumienie. Osobiści zmieniłbym kolor tarczy na niebieski, aby barwa logo nawiązywała do herbu miasta. 

Poznań – nowe hasło

Źr. markapoznan.pl

Poprzednie hasło to: „Poznań – miasto know-how”.

W moim przekonaniu to bardzo dobry claim, ponieważ:

  • w ciekawy sposób łączy język polski i angielski;
  • wyróżnia się na tle „konkurencji”;
  • w nowoczesny sposób wyraża poznańskie wartości (gospodarność, zaradność, sprawczość);
  • minusem może być odbiór hasła ze strony osób starszych, które mogą nie znać języka angielskiego. 

Nowe hasło Poznania to: „Jesteś u siebie”.

W moim przekonaniu to słabe hasło, ponieważ:

  • nie wyróżnia Poznania na tle „konkurencji”;
  • nie jest unikalne i charakterystyczne;
  • nie wyraża poznańskich wartości.

Plus za to, że hasło jest:

  • spersonalizowane;
  • krótkie;
  • nawiązuje do litery „P” w kształcie domu (jesteś u siebie w domu, w którym możesz czuć się dobrze).

A jakie jest twoje zdanie?

Ps. Nowa identyfikacja wizualna Poznania kosztowała 150 000 złotych. 

Inni przeczytali także :  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *