Zachwycający projekt, przydatne funkcjonalności, ikony i zdjęcia z efektem WOW/ U la la! Jest tylko mały problem… wszystko się rozsypuje, gdy chcesz wypełnić witrynę treścią. Zaczyna się maraton poprawek, przesuwanie terminów, dodatkowe koszty i… kwasy z agencją. Dlaczego? Tworzenie stron internetowych warto zacząć od tekstów! Zobacz, czego unikniesz i co zyskasz, zamawiając treść na starcie, a nie na końcu.

Tworzenie stron bez Copywritingu

Wiele agencji (oczywiście nie wszystkie!) rozpoczyna pracę nad stroną od kreacji projektu oraz tworzenia układu treści – bez treści. Wynika to z przekonania, że gdy strona internetowa będzie już gotowa, to po prostu wypełni się ją tekstami.

Ale uwaga! Co się dzieje, gdy przyjmiemy taką kolejność – najpierw projekt, potem Copywriting?

Zaczynają się standardowe problemy. Projekt się rozsypuje, trzeba iść na kompromisy, albo rozpoczyna się czasochłonna przebudowa projektu. Dochodzą do tego nerwy, tarcia z agencją, a często także dodatkowe koszty. Dzieje się tak, ponieważ Klienci często akceptują projekt, a nawet odbiór strony internetowej, a potem okazuje się, że teksty mają się nijak do pięknego układu grafik oraz zdjęć.

Właśnie tak się dzieje gdy chcesz coś pokazać, ale jeszcze nie wiesz, co chcesz powiedzieć.

Teksty na stronę internetową już na starcie

Niezależnie od tego, czy Copywriter jest pracownikiem agencji, w której zamawiamy witrynę, czy niezależnym specjalistą, to teksty na stronę internetową powinny być punktem startowym. Powodów jest wiele. Odkryj te najważniejsze.

Schematyczne podejście do budowy strony często skazuje firmę na sztampowe treści oraz efekt lustrzany w stosunku do konkurencji.

Tele-wywiad, czyli truskawka na torcie

Copywriting to wyobraźnia biznesowa, dlatego samo pisanie tekstów na stronę internetową to – jak mawia Tomasz Hajto – truskawka na torcie. Samą redakcję poprzedza Brief, a w moim przypadku wyczerpujący tele-wywiad.

To bardzo ważne, ponieważ szczegółowe informacje dla Copywritera są jak snajperska amunicja – bez niej można oddawać jedynie puste strzały marketingowe. Co więcej, doświadczony Copywriter pyta o rzeczy, które trudno znaleźć w standardowym briefie agencyjnym.

To właśnie ten Brief i/lub tele-wywiad:

  • wyznacza stylistykę i sposób prezentacji tematu / oferty;
  • wyznacza hierarchie informacji;
  • pozwala zdefiniować przekonujące argumenty sprzedażowe;
  • wskazuje miejsca, gdzie wzywać do działania (Call 2 Action);
  • uruchomia dodatkowe pomysły na prezentację cech oferty oraz korzyści;
  • inspiruje do wyboru konkretnych grafik i zdjęć i nieszablonowych rozwiązań wizualnych.

🙁 Co by się stało, gdybyśmy zaczęli od budowy strony?

Agencje prawdopodobnie wyznaczyłyby strefy, w których zabrakło by niektórych elementów. Oczywiście można powiedzieć: „to żaden problem – projekt jest elastyczny – można dodać dodatkowe ikony, baner, countery i guziki”. W praktyce okazuje się jednak, że to jednak jest kłopot, a co najmniej czysta strata czasu 🙁

Teksty na stronę internetową i makiety układu treści

Pisząc teksty na stronę internetową od razu warto tworzyć makiety proponowanego układu treści na WWW. Weźmy na przykład tworzenie strony w środowisku WordPress.

Korzystamy z ogólnych możliwości systemu lub z konkretnego szablonu, a zatem możemy tworzyć stronę na zasadzie prostych rysunków lub po prostu wklejać do dokumentu tekstowego wybrane moduły z danej templatki.

Teksty to drogowskaz dla agencji

Taka makieta układu treści to przydatna wskazówka dla agencji, a czasem nawet idealny drogowskaz, który od razu prowadzi do celu. Jeśli makiety są dobre, a układ treści bardzo podoba się Klientowi, to agencji nie pozostaje nic innego jak złożenie projektu w całość oraz customizacja.

Warunek jest tylko jeden – Copywriter musi dobrze znać proces budowy strony internetowej oraz wiedzieć, jak współpracować z gałką oczną Odbiorców (Eyetracking).

🙁 Co by się stało, gdybyśmy zaczęli od budowy strony?

Tworzymy najpierw stronę internetową, a potem zamawiamy Copywriting. Okazuje się, że tekstów na stronę jest znacznie mniej lub więcej niż zakładał projekt. Zaczyna się zabawa z przemeblowaniem strony lub tworzeniem/skracaniem tekstów na siłę, aby „wpisać się w projekt” :(.

Teksty na stronę internetową, a pozycjonowanie stron

Teksty na stronę internetową w wersji SEO Copywriting to fundament pozycjonowania w wyszukiwarce Google, który wraz z linkami decyduje o miejscu witryny w wyszukiwarce. Abstrahując od bloga, to właśnie teksty wizerunkowe (typu „O nas”) oraz ofertowe to punkt wyjścia, aby wygrać batalię z konkurencją.

Dobry Copywriter zna podstawy SEO i wie, jakie znaczenie mają ogólne wyrażenia kluczowe oraz frazy SEO typu Long Tail (tj. szczegółowe wyrażenia kluczowe).

Właśnie z tego powodu zadba o odpowiednią hierarchię nagłówków oraz właściwą ilość wartościowej treści, która przekona algorytm Google do współpracy, a jednocześnie nie zamęczy Odbiorcy.

🙁 Co by się stało, gdybyśmy zaczęli od budowy strony?

W wielu przypadkach strona internetowa przewiduje miejsce na minimalistyczne teksty, które nie zapewnią stronie mocnego fundamentu pod pozycjonowanie :(.

Teksty na stronę internetową to sprzedaż, a nie zapchaj-dziura

Jeśli agencja lub właściciel firmy traktuje teksty na stronę internetową jako wypełniacz strony, wtedy nie ma sensu zatrudniać profesjonalnego Copywritera. Wystarczy przecież wata marketingowa w wersji „kompleksowa oferta dostosowana do indywidualnych potrzeb” i będzie dobrze… Jest tylko jeden problem, a właściwie to cztery, ponieważ takie teksty WWW:

  • zniechęcają zamiast koncentrować uwagę Klientów;
  • nudzą i owijają w bawełnę, zamiast informować;
  • demotywują zamiast wywoływać pragnienie zakupu;
  • odbierają rozpoznawalność, zamiast wyróżniać na tle konkurencji.

Strona internetowa to najważniejsza reklama firmy, a reklama bez przekonującej treści jest jak wydmuszka.

Krótko mówiąc, teksty na stronę internetową to podstawa – to przecież słowa wyjaśniają, przekonują i ostatecznie zmieniają zainteresowanie w decyzję zakupową.

Dlatego warto zacząć od tekstów

Czas na krótkie podsumowanie.

Budujesz /zamawiasz stronę internetową? Zacznij od tekstów!

  1. Zaoszczędzisz sporo cennego czasu na poprawki projektu.
  2. Unikniesz nerwów i nieplanowanych wydatków.
  3. Twój projekt prawdopodobnie będzie o wiele skuteczniejszy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *