Spis treści
Firmy wyróżniają się m.in. poprzez unikatowy styl komunikacji marketingowej. Nie chodzi tylko o wybór słów, ale również o ton, strukturę i sposób przekazywania informacji. Właśnie dlatego teksty powinny być spójne z wizerunkiem, który kreujemy. Nie ma w tym nic odkrywczego. Jeśli jednak używasz ChataGPT do generowania reklam, postów, newsletterów, artykułów blogowych i treści WWW, to z pewnością chcesz, aby AI tworzył je w Twoim firmowym stylu. Pytanie brzmi, jak to osiągnąć? Czy można nauczyć sztuczną inteligencję konkretnego typu komunikacji? Przeczytaj artykuł i sprawdź, co i jak.
Określ styl i strategię komunikacji
Zanim zaczniesz oczekiwać konkretnych efektów, warto samemu dokładnie przeanalizować, czym wyróżnia się Twoja firmowa komunikacja marketingowa. Gdy już przebrniesz przez ten etap i zdefiniujesz konkrety, to warto stworzyć brief dla AI, który może wyglądać tak:
„Tworzę teksty marketingowe w stylu przewodnikowym. Są konkretne, bez ogólników i zbędnych przymiotników. Nie używam frazesów. Zależy mi na logicznej strukturze – dłuższe akapity rozwijające temat, a potem podsumowanie w formie listy. Mój ton jest ekspercki, ale nie sztywny – komunikuję się w sposób angażujący i rzeczowy.”
Taka instrukcja pozwoli uniknąć przypadkowych odpowiedzi i dopasować styl AI do Twoich oczekiwań.
Poprawiaj i precyzuj odpowiedzi – ChatGPT uczy się przez iterację
Iteracja to proces wielokrotnego powtarzania określonego działania w celu stopniowego osiągnięcia pożądanego rezultatu. Jeśli zatem pierwsza odpowiedź ChataGPT nie jest zgodna z Twoimi oczekiwaniami, warto to korygować. Tak jak redagujesz teksty napisane przez człowieka, tak samo możesz stopniowo dopracowywać odpowiedzi generowane przez AI.
Jak korygować odpowiedzi, by model lepiej się dostosował?
- Jeśli tekst jest zbyt ogólny, napisz polecenie typu: „dodaj więcej konkretnych przykładów i usuń zbędne ogólniki.”
- Jeśli brakuje odpowiedniej struktury, napisz polecenie typu „podziel tekst na dłuższe akapity, a pod koniec dodaj krótkie podsumowanie w formie listy.”
- Jeśli ton nie pasuje do marki, napisz polecenie typu: „zbyt swobodny styl. Poproszę bardziej ekspercki ton, ale nadal bez nadmiernej formalności.”
Dzięki konsekwentnym poprawkom AI zacznie dostosowywać się do Twojego stylu i strategii komunikacji.
Jak sprawić, aby ChatGPT zapamiętywał Twoje wytyczne i uczył się konkretnego stylu?
ChatGPT może zapamiętać Twoje preferencje i stosować je w kolejnych rozmowach. Wystarczy, że jasno określisz, co ma zostać zapamiętane. Możesz napisać taki prompt: „zapamiętaj, że moje teksty marketingowe mają być poradnikowe, konkretne i bez wartościujących przymiotników. Unikam ogólników, a każdy akapit ma mieć jasną strukturę. Chcę, aby teksty były angażujące, ale nie reklamowe.” Dzięki temu w przyszłości AI będzie lepiej dopasowywać odpowiedzi do Twojego stylu.
Testuj i dopracowuj – optymalizacja pracy z AI
Tak jak każda strategia komunikacji wymaga testowania i optymalizacji, tak samo współpraca z AI będzie skuteczniejsza, jeśli na bieżąco będziesz sprawdzać efekty i wprowadzać poprawki.
Co warto zrobić, by lepiej dopracować teksty generowane przez ChatGPT?
- Porównuj generowane treści z dotychczasowymi tekstami – zobacz, gdzie są różnice i precyzuj instrukcje.
- Eksperymentuj z promptami – czasem drobna zmiana instrukcji może dać zupełnie inny efekt.
- Regularnie aktualizuj wytyczne – jeśli zmienia się Twoja strategia komunikacji, poinformuj o tym AI.
Powodzenia!