Jak przygotować się do konsultacji SEO?

konsultacje seo

Pozycjonujesz stronę internetową i po mimo kilku miesięcy systematycznej pracy firmowa witryna nie pojawia się w pierwszej dziesiątce Google. Analizujesz raporty oraz optymalizujesz treści, ale ruch z wyników organicznych ciągle spada.  Masz świadomość, że coś hamuje lub spowalnia efekty Twoich działań. No i jeszcze fakt, że wsparcie zewnętrznej agencji nie poprawiło sytuacji. Dochodzisz więc do wniosku, że potrzebujesz wsparcia w formie konsultacji SEO, aby przygotować strategię, wdrożyć plan oraz od ręki usprawnić pozycjonowanie. W Twojej głowie jednak pojawia się sporo pytań. Oprócz pytań merytorycznych, zastanawiasz się, ile konsultacji będzie potrzebnych? Czy otrzymasz konkretne wskazówki? Jak masz przygotować się do konsultacji? Czy na pewno wszystko zrozumiesz?

Świetnie Cię rozumiem. Pozwól, że zmienię te znaki zapytania w konkretne odpowiedzi oraz przekażę Ci klika wskazówek, które pozwolą Ci wykorzystać każdą minutę konsultacji SEO w formie Online.

Jakie dane i informacje przygotować przed konsultacją SEO?

Zanim zajmiemy się strategię i planem SEO oraz optymalizacją Twojej firmowej strony pod kątem pozycjonowania, potrzebuję od Ciebie kilku konkretnych informacji. Ich zebranie pozwoli nam od razu przejść do analizy sytuacji, a także ustalić priorytety i wyznaczyć harmonogram konkretnych działań.

Przyjrzyj się szczegółom.

Czy samodzielnie zarządzasz stroną z poziomu CMS?

Zacznijmy od podstaw. Jeżeli masz dostęp do panelu administracyjnego strony (CMS) i możesz samodzielnie edytować treści, to wiele rzeczy da się wdrożyć szybko. Jeżeli jednak stroną opiekuje się zewnętrzna firma, freelancer albo dział IT, dobrze jest wiedzieć, jak wygląda proces wprowadzania zmian.

Zadaj sobie pytania:

  • kto zajmuje się aktualizacją i publikacją treści?
  • czy możesz samodzielnie edytować treści na stronie?
  • czy masz możliwość zmiany tytułów, nagłówków i opisów meta?
  • jak długo trwa wprowadzenie zmian?
  • czy potrafisz samodzielnie wykonywać wszystkie wymienione czynności?

Kto tworzy treści i jak często są publikowane?

Treść to podstawa pozycjonowania stron w Google. Z tego względu przed konsultacją zastanów się, jak powstają teksty publikowane na Twojej firmowej witrynie.

Zadaj sobie pytania:

  • Kto odpowiada za tworzenie treści?
  • Czy osoby, które tworzą treści znają zasady SEO i potrzeby klientów?
  • Czy teksty uwzględniają najnowsze wymagania Google dot. optymalizacji treści pod kątem SEO?
  • Jak często publikujecie treści na stronie WWW?
  • Kto decyduje o doborze tematów i formatów tekstów?

Jakie działania SEO były prowadzone do tej pory?

Twoja strona ma już pewną historię. Dobrze jest ją poznać, by nie powielać błędów lub nie anulować wcześniejszych wysiłków. Zastanów się, co już było robione w kontekście SEO i jakie miało efekty.

Zadaj sobie pytania:

  • Czy kiedykolwiek był wykonywany audyt SEO?
  • Czy ktoś wcześniej pracował nad pozycjonowaniem strony?
  • Jakie działania SEO były podejmowane?

Z jakich narzędzi SEO korzystasz?

  • Z jakich narzędzi SEO korzystasz?
  • Czy masz dostęp do Google Analytics 4?
  • Czy masz dostęp do Google Search Console?
  • Czy potrafisz korzystać z tych narzędzi i interpretować raporty i dane?
  • Z jakich narzędzi korzystasz analizując słowa kluczowe?
  • Z jakich narzędzi korzystasz aby śledzić i analizować efekty pozycjonowania?

Czy korzystasz ze wsparcia agencji SEO?

Jeśli współpracujesz z agencją SEO, dobrze jest przygotować informacje o tym, jak wygląda ta współpraca. Zakres działań, raportowanie, budżet – wszystko to pomoże zrozumieć, co działa, a co może wymagać zmiany.

Zadaj sobie pytania:

  • Czy współpracujesz z agencją SEO?
  • Od kiedy trwa ta współpraca?
  • Jakie zadania są zlecane?
  • Czy otrzymujesz raporty? Co zawierają?
  • Ile wynosi miesięczny budżet na SEO?
  • Czy Twoja firma rozlicza się “za efekty”?
  • Jak oceniasz efekty współpracy?
  • Czy działania przyniosły poprawę pozycji lub ruchu?

Z czym masz największy problem?

Wiele osób przychodzi na konsultację z intuicyjnym poczuciem, że coś nie działa – ale nie zawsze potrafią to nazwać. Dlatego warto się zatrzymać i zapisać, co konkretnie przeszkadza Ci dziś najbardziej.

Zadaj sobie pytania:

  • co najbardziej Cię frustruje?
  • co chcesz poprawić w pierwszej kolejności?
  • jakie problemy pojawiają się najczęściej?
  • jakie decyzje odkładasz, bo brakuje Ci wiedzy lub jasności?

Przygotuj listę konkretnych pytań dot.  pozycjonowania

To bardzo ważny punkt. Im lepiej wiesz, czego chcesz się dowiedzieć, tym bardziej pomocna będzie rozmowa. Spisz pytania – nawet te najprostsze. To, co dla Ciebie niejasne, może być dla mnie łatwe do wyjaśnienia.

Przykładowe pytania, które często zadają moi klienci? 

  • jak stworzyć strategię SEO i plan pozycjonowania?
  • które miejsca zajmuje strona po konkretnych słowach kluczowych?
  • jak optymalizować teksty pod kątem SEO?
  • co poprawić na stronie, aby lepiej się pozycjonowała?
  • jak ocenić skuteczność agencji SEO?
  • jak często publikować artykuły na blogu?
  • ile trwa pozycjonowania strony?
  • jak sprawdzać efekty pozycjonowania?
  • jak i skąd pozyskiwać linki zewnętrzne?
  • czy teksty AI szkodzą pozycjonowaniu?

Kiedy warto zamówić konsultację SEO Online?

Poniżej znajdziesz wykaz konkretnych sytuacji, które zapewniają szansę na poprawę skuteczności w pozycjonowaniu. Jednocześnie warto pamiętać, że każda z nich  wiążę się z także z ryzkiem prób i błędów, który warto uniknąć!

Pozycjonujesz stronę, ale nie ma efektów

Jeśli prowadzisz działania SEO od miesięcy, a Twoja strona wciąż nie zyskuje widoczności w Google, nie pojawiają się nowe zapytania, a ruch organiczny stoi w miejscu, to znak, że warto się temu przyjrzeć z zewnątrz. Podczas konsultacji SEO przeanalizujemy wspólnie, co może być przyczyną braku efektów: czy problemem są źle dobrane frazy, błędy techniczne na stronie, niedopasowana struktura treści, a może brak spójnej strategii. Zamiast dalej inwestować w ciemno, otrzymasz konkretne informacje, co działa, co nie, i co warto poprawić zanim sytuacja się pogorszy.

Notujesz spadki w Google

Jeśli Twoja strona zaliczyła nagły spadek pozycji lub ruchu organicznego, szybka konsultacja SEO może pomóc zidentyfikować przyczynę. Zobaczymy razem, czy problem wynika z aktualizacji algorytmu Google, błędów technicznych, konkurencji, a może z wdrożonych zmian na stronie (świadomych lub nie). Często wystarczy szybka diagnoza, by zatrzymać spadki i wdrożyć działania naprawcze.

Twoja konkurencja dominuje w wyszukiwarce

Jeśli regularnie widzisz, że konkurencja wyświetla się wyżej od Ciebie, chociaż oferujesz podobne lub lepsze produkty, czas sprawdzić, co robią lepiej. Podczas doradztwa SEO porównamy ich działania z Twoimi, przeanalizujemy strukturę treści, tempo linkowania, profil domeny, podstrony ofertowe i bloga. Dzięki temu dowiesz się, jakie działania przynoszą im przewagę — i co możesz zrobić, by ich dogonić lub przeskoczyć.

Planujesz rozpocząć współpracę z agencją SEO

Zanim podpiszesz umowę z agencją, warto upewnić się, że rozumiesz, na co się umawiasz. W ramach doradztwa SEO mogę pomóc Ci przeanalizować ofertę, wyjaśnić warunki umowy i zwrócić uwagę na zapisy, które często są niekorzystne dla klientów. Omówimy razem model rozliczeń (czy płacisz za efekt, ryczałtowo, czy hybrydowo), sposób raportowania (czy będziesz mieć dostęp do danych, czy tylko do ogólnych zestawień) oraz zakres działań (czy obejmuje tylko Link Building, czy także optymalizację techniczną i Content). Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której płacisz, a nie wiesz, za co — i nie masz narzędzi, żeby egzekwować efekty.

Współpracujesz już z agencją SEO, ale masz wątpliwości

Jeśli jesteś w trakcie współpracy, ale nie widzisz postępów, konsultacja SEO online może pomóc Ci ocenić, czy wszystko idzie w dobrym kierunku. Wspólnie przeanalizujemy raporty, które otrzymujesz, sprawdzimy, czy agencja wywiązuje się z ustalonego planu działań i czy komunikacja przebiega właściwie. Możemy także omówić, czy masz możliwość wypowiedzenia umowy lub renegocjacji warunków, jeśli coś nie działa. Zyskasz jasność, co się faktycznie dzieje z Twoją stroną — i czy agencja realnie ją rozwija, czy tylko tworzy pozory działań.

Planujesz przebudowę strony

Przebudowa strony to moment, w którym bardzo łatwo stracić efekty wcześniejszego pozycjonowania. Wspólnie możemy sprawdzić, czy nie popełniono błędów takich jak: zmiana adresów URL bez przekierowań, usunięcie indeksowanych treści, zmiana struktury nagłówków czy błędna konfiguracja meta tagów. Jeśli jesteś na etapie planowania nowej wersji strony, warto skorzystać z doradztwa SEO, zanim projekt zostanie wdrożony. Ustalimy, jak zachować (lub zwiększyć) widoczność w Google, zamiast później walczyć o powrót na poprzednie pozycje.

Tworzysz nową stronę internetową

Jeśli jesteś na etapie projektowania nowej strony  to jest to idealny moment, by zaplanować ją tak, żeby była dobrze widoczna w Google od pierwszych dni. W ramach doradztwa SEO możemy wspólnie dobrać odpowiednie słowa kluczowe — nie tylko ogólne, ale też transakcyjne, lokalne i tzw. długi ogon, które realnie przyciągają klientów.

Sprawdzimy, jak zbudować menu i strukturę podstron, by odpowiadała intencjom użytkowników i była zgodna z zasadami SXO (czyli SEO + UX). Zadbamy o czytelny układ nagłówków, odpowiednie nazwy adresów URL, linkowanie wewnętrzne i logiczny podział treści. Omówimy także elementy EEAT, czyli jak na poziomie strony pokazać ekspertyzę, wiarygodność i zaufanie. Do tego dojdą kwestie techniczne: szybkość ładowania, kompresja kodu, responsywność, poprawne użycie znaczników HTML i meta tagów, czy indeksacja.

Dzięki takiej konsultacji SEO unikniesz sytuacji, w której najpierw budujesz stronę, a dopiero potem dowiadujesz się, że „trzeba wszystko przerobić”.

Firma wydaje zbyt dużo na  Google Ads

Jeśli inwestujesz dużo w kampanie Google Ads, ale chciałbyś stopniowo uniezależnić się od płatnych źródeł ruchu, konsultacja SEO pozwoli Ci zbudować strategię widoczności organicznej. Zidentyfikujemy frazy, które dziś generujesz tylko dzięki reklamom i przeanalizujemy, jak przejąć te pozycje dzięki treściom i działaniom onsite. Dzięki temu możesz w dłuższej perspektywie obniżyć koszty pozyskiwania klientów, zwiększając jednocześnie wartość Twojej strony jako aktywa.

0
Koszyk (0 przedmiotów)